Fra venstre: Kjærsti Nancke fra Kristiansund og Nordmøre Næringsforening, Henriette Asphol Indbjør, Marie Kvalsnes Nygård og Erik Nilsplass fra Molde Næringsforum og Iselin Akslen fra Næringsforeningen i Ålesundregionen.
Fra venstre: Kjærsti Nancke fra Kristiansund og Nordmøre Næringsforening, Henriette Asphol Indbjør, Marie Kvalsnes Nygård og Erik Nilsplass fra Molde Næringsforum og Iselin Akslen fra Næringsforeningen i Ålesundregionen.

Vil flytte til Møre og Romsdal

11. april
Hele 80% av besøkende på jobbmessen BLI MED HIT! i Oslo svarer at de ønsker å flytte til regionen innen 5 år.
Mange er klare for Møre og Romsdal
I etterkant av jobbmessa ble det sendt ut en spørreundersøkelse til de besøkende. Her svarer hele 80% at de er klare for å flytte til Møre og Romsdal innen 5 år. Det er også 73% som sier at denne typen arrangementer har stor betydning for deres vurderinger om å flytte hit.

Blant de som svarte på evalueringen har nærmest alle knyttet relevante kontakter og fått innsikt i aktuelle arbeidsgivere. Dette viser hvor viktig jobbmessa er for å hente hjem tilbakeflyttere og rekruttere nye til regionen.

En viktig arena for nettverksbygging
Blant de 80 aktørene som reiste nedover ser vi at BLI MED HIT! har blitt en svært viktig arena for nettverksbygging, og mange ser verdien av arrangementet som en helhetlig omdømmebygging for regionen. Vi får mange gode historier fra bedrifter som har ansatt folk både direkte og indirekte via jobbmessa, men også fra de som forteller at det på bakgrunn av nettverksbyggingen er enklere å "ringe en venn" andre steder i fylket etter messa.
Ved å reise med nærmere 200 representanter til Oslo og vise oss frem som et samlet lag, tar vi en tydelig rolle som en samarbeidsvillig region hvor det er enkelt å knytte kontakter på tvers. Dette er et godt utgangspunkt for at tilflyttere skal trives her.

Langsiktig perspektiv
Fra år til år ser vi at en rekke besøkende kommer tilbake på jobbmessa, og enkelte er innom 3 og 4 ganger før de tar valget om å flytte. Utstillere har med seg ansatte de har rekruttert gjennom BLI MED HIT! og flere forteller at de har møtt kandidater gjentatte ganger på jobbmessa før det til slutt har vært rett timing eller riktig stilling for kandidaten. For noen kandidater er det også viktig å finne en jobb til partner før de flytter.
Kort oppsummert viser det seg nok en gang at BLI MED HIT! er en viktig arena for både langsiktig rekruttering og omdømmebygging.

Samarbeidsprosjekt
BLI MED HIT! Møre og Romsdal er et samarbeid mellom Molde Næringsforum, Kristiansund og Nordmøre Næringsforening og Næringsforeningen i Ålesundsregionen. I flere år har vi sammen arrangert jobbmesser for å rekruttere arbeidskraft til regionen.

Sparebanken Møre har vært med siden starten og vi takker for bidraget. Vi ønsker også å takke årets samarbeidspartnere Polaris Marked Nordvest og Tidens Krav.