Fjordkryssingskonferansen 2023
Foto: Aure, K2 Productions for Visit Northwest.
Hvordan vil en region som Nordmøre kunne se ut om bruer og tunneler erstatter ferjesambanda, og hva må til for å få bygd dem?
Ontogeny Consulting har, på oppdrag av pådriverselskapene og med støtte fra Møre og Romsdal fylkeskommune, undersøkt næringslivseffektene av å realisere Halsafjordsambandet, Todalsfjordprosjektet og ferjefri kryssing av Talgsjøen og Edøyfjorden. Resultatene fra undersøkelsen og status for de aktuelle prosjektene blir presentert på Fjordkryssingskonferansen 2023.
Konferansen samler også sentrale politikere og aktører fra Stortinget, Møre og Romsdal og Trøndelag fylkeskommuner, Statens vegvesen, samt næringslivet, for å belyse hvorfor og hvordan fjordkryssingsprosjektene kan finansieres og realiseres.
PROGRAM
Tema: Et døgnåpent Nordmøre - effekter og finansiering av ferjeavløsningsprosjekter
Kl. 08.00
Registrering og lett servering
Kl. 09.00
Velkommen til konferansen og Kristiansund
Stortingsrepresentant Jenny Klinge, Næringskomitéen og
ordfører Kjell Neergaard, Kristiansund kommune
Fylkesoverskridende tanker om et grenseløst næringsliv.
Fylkesordfører Line Hatmosø Hoem, Møre og Romsdal fylkeskommune og
leder Hovedutvalg Veg Hallgeir Grøntvedt, Trøndelag fylkeskommune
Nåsituasjonen
Kl. 09.30
Beskrivelse av en region med flaskehalser
- Seniorrådgiver Pål Bakke, NHO Møre og Romsdal
- Daglig leder Torstein Ottem, T. Ottem Transport AS
Scenario Nordmøre 24/7
Kl. 10.00
Halsafjordsambandet
Prosjektleder Jørn Hasselø, Utbyggingsdivisjonen Statens vegvesen
Kl. 10.30
Todalsfjordprosjektet
- Daglig leder Trond Skogseth, Todalsfjordprosjektet AS
- Planprosjektleder Per Gunnar Løset, Møre og Romsdal fylkeskommune
Kl. 11.00
Pause
Kl. 11.30
Talgsjøen og Edøyfjorden
Styreleder Iver Nordseth, Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS (NNBT)
Kl. 11.50
Scenario Nordmøre 24/7 - næringslivseffekter av en døgnåpen region
Partner Bjørn Harald Hansen, Ontogeny Consulting AS
Kl. 12.45
Lunsj
Finansiering og realisering
Kl. 13.30
Ferjeavløsningsordningen
Stortingsrepresentant Erling Sande, leder av Transport- og kommunikasjonskomitéen
Kl. 13.55
Hvordan kan vegprosjekter i Norge finansieres?
Daglig leder Olav Ellevset, Halsafjordsambandet AS og NNBT
Kl. 14.15
Modell for selvfinansierende prosjekter i Møre og Romsdal
Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune
Kl. 1435
Pause
Den politiske vegen til målet
Kl. 14.55
Stortingsrepresentant Geir Inge Lien, Transport- og kommunikasjonskomitéen (15
Kl. 15.10
Fylkestingsrepresentant Anders Riise, Fylkesutvalet
Kl. 15.25
Innspill fra salen
Kl. 15.45
Oppsummering og avslutning
Stortingsrepresentant Jenny Klinge, Næringskomitéen
Kl. 16.00
Slutt
Arrangører:
Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS (NNBT)
Todalsfjordprosjektet AS, Halsafjordsambandet AS
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN)
Nordmøre Interkommunalt Politisk Råd (IPR)
Møre og Romsdal fylkeskommune
Legg til i kalender
Foto: Aure, K2 Productions for Visit Northwest.
Hvordan vil en region som Nordmøre kunne se ut om bruer og tunneler erstatter ferjesambanda, og hva må til for å få bygd dem?
Ontogeny Consulting har, på oppdrag av pådriverselskapene og med støtte fra Møre og Romsdal fylkeskommune, undersøkt næringslivseffektene av å realisere Halsafjordsambandet, Todalsfjordprosjektet og ferjefri kryssing av Talgsjøen og Edøyfjorden. Resultatene fra undersøkelsen og status for de aktuelle prosjektene blir presentert på Fjordkryssingskonferansen 2023.
Konferansen samler også sentrale politikere og aktører fra Stortinget, Møre og Romsdal og Trøndelag fylkeskommuner, Statens vegvesen, samt næringslivet, for å belyse hvorfor og hvordan fjordkryssingsprosjektene kan finansieres og realiseres.
PROGRAM
Tema: Et døgnåpent Nordmøre - effekter og finansiering av ferjeavløsningsprosjekter
Kl. 08.00
Registrering og lett servering
Kl. 09.00
Velkommen til konferansen og Kristiansund
Stortingsrepresentant Jenny Klinge, Næringskomitéen og
ordfører Kjell Neergaard, Kristiansund kommune
Fylkesoverskridende tanker om et grenseløst næringsliv.
Fylkesordfører Line Hatmosø Hoem, Møre og Romsdal fylkeskommune og
leder Hovedutvalg Veg Hallgeir Grøntvedt, Trøndelag fylkeskommune
Nåsituasjonen
Kl. 09.30
Beskrivelse av en region med flaskehalser
- Seniorrådgiver Pål Bakke, NHO Møre og Romsdal
- Daglig leder Torstein Ottem, T. Ottem Transport AS
Scenario Nordmøre 24/7
Kl. 10.00
Halsafjordsambandet
Prosjektleder Jørn Hasselø, Utbyggingsdivisjonen Statens vegvesen
Kl. 10.30
Todalsfjordprosjektet
- Daglig leder Trond Skogseth, Todalsfjordprosjektet AS
- Planprosjektleder Per Gunnar Løset, Møre og Romsdal fylkeskommune
Kl. 11.00
Pause
Kl. 11.30
Talgsjøen og Edøyfjorden
Styreleder Iver Nordseth, Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS (NNBT)
Kl. 11.50
Scenario Nordmøre 24/7 - næringslivseffekter av en døgnåpen region
Partner Bjørn Harald Hansen, Ontogeny Consulting AS
Kl. 12.45
Lunsj
Finansiering og realisering
Kl. 13.30
Ferjeavløsningsordningen
Stortingsrepresentant Erling Sande, leder av Transport- og kommunikasjonskomitéen
Kl. 13.55
Hvordan kan vegprosjekter i Norge finansieres?
Daglig leder Olav Ellevset, Halsafjordsambandet AS og NNBT
Kl. 14.15
Modell for selvfinansierende prosjekter i Møre og Romsdal
Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune
Kl. 1435
Pause
Den politiske vegen til målet
Kl. 14.55
Stortingsrepresentant Geir Inge Lien, Transport- og kommunikasjonskomitéen (15
Kl. 15.10
Fylkestingsrepresentant Anders Riise, Fylkesutvalet
Kl. 15.25
Innspill fra salen
Kl. 15.45
Oppsummering og avslutning
Stortingsrepresentant Jenny Klinge, Næringskomitéen
Kl. 16.00
Slutt
Arrangører:
Nordre Nordmøre Bru- og Tunnelselskap AS (NNBT)
Todalsfjordprosjektet AS, Halsafjordsambandet AS
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN)
Nordmøre Interkommunalt Politisk Råd (IPR)
Møre og Romsdal fylkeskommune