Kjenner du noen som burde besøke BLI MED HIT?
Med 74 aktører fra ulike bransjer og sektorer som spenner over hele regionen, er BLI MED HIT! en unik anledning til å bli bedre kjent med jobbmuligheter i Møre og Romsdal.
UTTALELSE TIL FORSLAG OM NY NASJONAL TRANSPORTPLAN – NTP 2018-2029
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum (KNN) er en medlemsorganisasjon og jobber for at regionen skal være en attraktiv arbeids-, bo og serviceregion og vil med dette oversende en høringsuttale på forslaget til ny NTP 2018-2029.
Prosjekter som det er viktig at kommer med i kommende NTP 2018-2029 – Prioritert rekkefølge
Samfunnsøkonomiske analyser
Etatene vektlegger samfunnsøkonomisk lønnsomhet som et av kriteriene for rangering av samferdselsinvesteringene det legges opp til i NTP 2018-2029. Normalt vil hensynet til transportøkonomiske besparelser bli veiet tungt, noe som skaper svakhet ved metoden. Dette resulterer i at plangrunnlagets prioriteringer gjøres på et mangelfullt grunnlag. Konsekvensene av dette er at samferdselsprosjekter som kan skape gode ringvirkninger blir nedprioritert. De helhetlige virkningene av samferdselsinvesteringer må komme bedre frem. Det er viktig at samfunnsøkonomiske beregninger klarer å synliggjøre ringvirkninger som følge av at bo- arbeids og serviceregioner utvides gjennom at større områder knyttes sammen.
Utbyggingsstrategi, gradvis utvikling av korridorer
Det legges opp til en utbygging av større prosjekter over lengre strekninger slik at man får bort den «klattvise» utbyggingen i dokumentet. Dette er en strategi KNN støtter, da dette vil føre til en mer rasjonell utbedring av veinettet.
Finansiering
Bompengelån omtales med nedbetalingstider på 15 år. Levetiden på prosjektene bør gjenspeile nedbetalingstiden i beregningene. Og for fergefrie prosjekter så vil bompengene erstatte fergebilletten som vil være en «bom» helt til en fastlandsforbindelse er realisert.
Konklusjon
En offensiv og fremtidsrettet samferdselspolitikk er viktig for den regionale utviklingen. Gode samferdselsløsninger gir gode bo- arbeids og serviceregioner. Norge har i dag store vedlikeholdsetterslep på vegsektoren og store investeringer som står for tur. Skal man møte utfordringene og mulighetene som er på veinettet forutsetter KNN at minimum høy ramme legges til grunn ved behandling av NTP 2018-2029.
Kristiansund, 23.06.2016
Med hilsen
Kristiansund og Nordmøre Næringsforum AS
Arne Alnæs Finn Backer
Styreleder Daglig leder
Med 74 aktører fra ulike bransjer og sektorer som spenner over hele regionen, er BLI MED HIT! en unik anledning til å bli bedre kjent med jobbmuligheter i Møre og Romsdal.
Tror du mangfold skaper muligheter for videre utvikling i næringsliv og kommune, at mangfold kan speile bedriftenes kunder og bidra til kreativitet? Da er kanskje du vår nye prosjektleder i Globale Kristiansund!
I sitt budsjettforslag for 2025 foreslår fylkeskommunedirektøren å legge ned Tingvoll videregående skole når inneværende år er avsluttet. Kristiansund og Nordmøre Næringsforening forventer at dette forslaget avvises av fylkespolitikerne.