Gjennom et konstruktivt samarbeid mellom kommunen og Statens vegvesen, med kreativ bruk av NTP-midler kombinert med brukerfinansiering, så ser det endelig ut til at vi får en relativ rask og helt nødvendig utbedring rundt Rensvikkrysset, samt ny vei gjennom Nordlandet/Kråkhaugen. (Bypakkens byggetrinn 1 og 2).
Det haster veldig med å komme videre med nødvendige avklaringer – som eksterne kvalitetssikringer(KS2) og bompengeproposisjon - slik at anbudsutlysing og utbygging kan starte. Det er bare «tida og veien» - vi har ingen tid å miste sier daglig leder Ole J. Rugset
Vi ber om at byens politikere bidrar konstruktivt til en rask løsning slik at innfartsveien til byen blir oppgradert ihht intensjonene i bypakken, med snarlig oppstart av utbygginga.
De viktigste begrunnelsene er:
1. Næringslivet er totalt avhengig av effektiv flyt i varetransporten, både inn og ut av byen og i byens ellers. Her snakker vi om ekstra tid og kostnader. Kravet til et moderne og ekte regionsenter blir stadig mer fremtredende. På vegne av hele Nordmørsregionen er vi opptatt av at byen skal framstå som attraktiv og fremtidsrettet. Dette krever ekstraordinære tiltak og målbevisst jobbing, der trender og fremtidsanalyser må være styrende for våre tiltak.
Næringslivet i Kristiansund og nabokommunene har for tiden svært god utvikling, og sammen må vi jobbe for å forsterke disse positive utviklingstrekkene. Rekruttering av riktig kompetanse er en av hovedutfordringene. Skal vi lykkes her, er resepten fortsatt målbevisst arbeid på mange fronter for å gjøre regionen vår attraktiv.
2. Kristiansund som regionsenter må videreutvikles som handelssenter, samt utvikles som trafikknutepunkt og kolletivsenter for Nordmørsregionen. Transport- og miljøeffektiv innfartsvei må derfor prioriteres. De store trafikkutfordringene inn og ut av byen vil øke betydelig når det nye sykehuset på Hjelset står ferdig i 2025, der det i konseptet også inngår at relativt omfattende polikliniske – og dagtilbud for hele Nordmøre og Romsdalsregionen skal være i Kristiansund. Mer enn 20 000 av byens vel 24 000 innbyggere bor i sentrum eller langs innfartsveien. Veistrekninga Kristiansund – Hjelset skal altså brukes hyppig i akutte og livstruende situasjoner til pasienttransport, men også av ansatte/pendlere og pårørende.
Ut fra sårbarhets- og risikovurdering må derfor rask oppstart av innfartsveien prioriteres dersom byggetrinn 1 og 2 skal kunne ferdigstilles innen 2025.
Vi anmoder derfor så sterkt vi kan, om at det legges til rette for at arbeidet med en snarlig byggestart for Innfartsveien gjennomføres, i samsvar med intensjonene i Bypakken, avslutter Ole Jonny Rugset.