Hva vet attraktiv arbeidskraft om Nordmøre og Kristiansund?

Det skal Kristiansund og Nordmøre Næringsforum finne ut i en spørreundersøkelse rettet mot personer med høyere utdanning i alderen 25-40 år bosatt i Trondheim, Bergen og Oslo.

Hva vet attraktiv arbeidskraft om Nordmøre og Kristiansund?

Foto: Fredrik Hovdevik (Ekkertinden), Kjetil Rolseth, Statens vegvesen (Atlanterhavsvegen), Eline Karlsdatter Fladseth (Klippfisk og Tingvollost), Toppidrettsveka (Aure, rulleski), Lediard Foto (laksefiske i Surna), Visit Nordvest. 

Undersøkelsen er en del av forprosjektet Attraktive Nordmøre, som skal innhente kunnskap, kartlegge og analysere hvilke satsingsområder det bør jobbes langsiktig med for å skape vekst i regionen.

Attraktive tilflyttere

Målgruppen 25-40 år er valgt fordi det er aldersgruppen som flytter mest. Det er også attraktive tilflyttere, fordi mange også har eller får barn og dermed bidrar til å øke folketallet ytterligere. Trondheim, Bergen og Oslo er valgt fordi det er her flest studerer og mange blir værende etter studiene.

Langsiktig plan for rekruttering

- Vi må vite hvor vi står for å kunne legge en langsiktig plan for hvordan vi kan få attraktiv arbeidskraft til å velge Nordmøre i framtida. Hva vet målgruppa om Nordmøre og jobbmulighetene her? Hva skal til for at de skal vurdere flytting og hva holder dem igjen? Det skal spørreundersøkelsen gi oss svar på, forteller prosjektleder Susanne Olsen i Kristiansund og Nordmøre Næringsforum.

Stor utfordring

Kampen om arbeidskraft er en av de store utfordringene for alle regioner i Norge. Nordmørsregionen konkurrerer mot både distriktsregioner og storbyene om å beholde de som allerede bor og arbeider i regionen og tiltrekke seg nye innbyggere og kompetanse som næringslivet trenger for å skape vekst og utvikle seg videre.

Resultatene fra undersøkelsen skal være klare ved årsskiftet.

«Bli med hit», Oslo 2024

27 mars 2024

BLI MED HIT til Møre og Romsdal inviterer arbeidslivet til å delta på jobbmessen i Oslo 11. april 2024. Sammen med aktører fra hele regionen skal vi vise at vi er et attraktivt sted å jobbe, bo og leve i.